Collectie-item

100% MAKE UP

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas met deksel Porseleinen vaas met deksel uit de serie 100% Make Up. Het idee voor de serie werd ontwikkeld door de ontwerper van de vaas, Alessandro Mendini, in samenwerking met de firma Alessi-Mentendre. De serie bestaat uit honderd identieke vazen, elke vaas gedecoreerd door een verschillende kunstenaar en elke vaas uitgebracht in een oplage van honderd stuks. Mendini presenteerde met dit project een 'geografische kaart' van visuele cultuur aan het eind van de twintigste eeuw. De beschildering van Rhonda Zwillinger, die voornamelijk bestaat uit duidelijk afgebakende en effen kleuren met een kleine decoratie in zwart, is atypisch voor deze kunstenaar. Het is normaliter vooral de overdaad die in het oog springt bij het oeuvre van Rhonda Zwillinger (USA, 1950). Nadat ze dankbaar van de mogelijkheid gebruik ging maken om zich door fabrikanten in natura te laten sponsoren, vonden duizenden kralen, knikkers en lovertjes, plastic schelpen en kunstbloemen hun weg naar haar objecten. Barok, extreem, kitscherig, camp, surreëel, melodramatisch, fetisjistisch: het zijn allemaal termen die men op hen van toepassing kan vinden. Maar de verbeelding van deze termen is nooit gratuit en altijd hoogst persoonlijk. De collages, schilderijen en sieraden van deze kunstenares uit de East Village geven steevast uitdrukking aan een scherpe reflectie op het gangbare sociale en politieke gedachtegoed uit de tijd waarin ze tot stand komen. Zwilinger speelt met clichés uit de massacultuur, de stereotypering van vrouwen en, niet op de laatste plaats, met ingesleten noties over wat kunst met een grote K zou behelsen. Ze verbeeldt deze vervolgens op een zeer intieme manier: door bestaande iconen opnieuw 'aan te kleden' en in overdaad te decoreren, door privé-domeinen zoals de slaapkamer of de damesschoen tot drager van een wringend inzicht te maken, door de schilderijlijst of de tentoonstellingsruimte tot integraal en ironisch onderdeel van haar werk te maken. Ondanks het feit dat haar werk in uitbundigheid soms aan het perverse grenst, de glamour tot het uiterste wordt opgerekt, blijft de sensualiteit meestal intact en de beheersing van het materiaal zeer fijngevoelig. Paradoxaal genoeg zijn de stoffen waarmee Zwilinger werkt uiteindelijk één van haar grootste vijanden geworden. Ze lijdt aan Multiple Chemical Sensitivity en leeft tegenwoordig in een verregaand aangepaste omgeving in het provinciale Paulden, Arizona.