Collectie-item

Vaso per fiori

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaassculptuur; opgebouwd uit rode, gele, witte en blauwe geometrische vormen De fruitschaal en vaas bestaan uit een stapeling van vormen, die elk een andere kleur hebben. De kleurige geometrische stapelingen zijn kenmerkend voor Memphis design uit de jaren tachtig. Deze keramische objecten zijn ontworpen door de Italiaanse architect en designer Ettore Sottsass (1917); ze werden uitgevoerd bij I Tendentse in Livorno, door Alessio Sarri. Ettore Sottsass heeft sinds 1956 meer dan zeshonderd keramische stukken ontworpen. Sottsass, in de jaren zeventig en tachtig een belangrijk vertegenwoordiger van het Italiaanse "Il Nuovo Design", of postmodernisme (Studio Alchimia en Memphis), ontwikkelde in de vijftiger jaren ideeën die ver afstonden van het rationalisme van die dagen. Hij wilde bewust breken met de ideeën en theorieën van de modernisten. Voor Sottsass was de maximale uitdrukkingskracht van voorwerpen en objecten veel belangrijker dan standaardisering, massaproductie en consumentisme. Met zijn keramische projecten wees hij op algemene esthetische en filosofische waarden, die volgens hem in iedere cultuur aanwezig zijn.