Collectie-item

Hand with Ashtray

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

sculptuur Hand with ashtray kan als een afdruk van een'realistische' momentopname worden opgevat of als de vertaling van een bepaalde gemoedstoestand worden gezien, of als iets geheel anders worden herkend. Keramist James Melchert prikkelt de kijker graag met sculpturen die niet eenduidig uit te leggen zijn. Zijn sculpturaal oeuvre opent steeds een nieuw betekenisreservoir en nodigt uit tot talrijke associaties. Nieuwsgierigheid, provocatie en het ontwikkelen van een nieuwe keramische vormtaal kenmerken Melchert (USA, 1930) die, opgeleid door Peter Voulkos in de traditie van de Abstract Expressionisme, later zelf professor aan verschillende gerenommeerde opleidingen wordt. De grootste uitdaging in zijn werk behelst zijn vermogen conceptuele vraagstukken die in andere kunstdisciplines in de jaren zestig opgeld deden ook binnen de keramiek vorm te geven: tijd, taal en geluid als beeld, materiaal als metafoor. Melchert werkt graag vanuit een dualiteit. Tijdens het maakproces stelt hij zichzelf bepaalde grenzen, waar hij vervolgens tegenin probeert te werken. Hierdoor stuit hij ook op de technische beperkingen van klei, die zich vertalen in onregelmatigheden, die hij vervolgens weer integreert in het kunstwerk. Met name in zijn grote tegelwanden wordt dit duidelijk. Hoewel verwant aan de structuralisten en minimalisten, ontplooit Melchert een geheel eigen vocabulaire, waarin de mogelijkheden van klei als kunstmedium steeds groter worden en waarmee de inhoudelijke rijkdom ervan gelijke tred houdt.