Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

schaalsculptuur Deze handgevormde schaal laat duidelijk zien hoe Peter Voulkos zijn objecten uit spontane en 'grove' handelingen liet ontstaan. Verfijning is niet zijn handelsmerk. Het zijn bovenal de intuïtieve handeling en de schijnbaar ongecontroleerde manipulatie van de natte klei die uit zijn werk spreken. Het decor bestaat uit verschillende pigmentvlakken die eerder gesmeerd dan geschilderd zijn. Peter Voulkos (Bozeman/USA, 1924 - Bowling Green/USA, 2002) was een zeer invloedrijk Amerikaanse keramist aan wie talloze collega's (nog steeds) schatplichtig zijn. Midden jaren vijftig van de vorige eeuw initieerde hij zogenaamde keramiek-happenings, waarbij hij temidden van publiek vaasvormen vervaardigde. Klei was voor Voulkos, die zich geïnspireerd wist door de contemporaine Abstract Expressionistische schilderkunst, een puur expressiemiddel. Wars van conventies en technische regels maakte hij keramiek die niet teruggrijpt op tradities maar het keramische ambacht als zodanig wel tot onderwerp heeft. Zo maakte hij hoge keramische sculpturen, die uit gestapelde elementen bestonden. De sporen van het maakproces zijn duidelijk zichtbaar en ze lijken evenzeer het resultaat van creatie als van 'deformatie'. Zowel het monumentale karakter als de ruwe sensatie van het kleioppervlak springen in het oog. Spontaniteit, intuïtie, ruimtelijkheid en soms een woest gebruik van kleur en niet gangbare verfsoorten (zoals epoxoverf), gaan in zijn werk samen. Dit geldt ook voor zijn kleinere objecten, zoals schalen en potten, waarvan de fysieke uitstraling eveneens buitengewoon sterk is. Aan het Otis Art Institute in Los Angeles werd Voulkos de spil van groep gelijkgezinden, die in de jaren zestig de West Coast Ceramists vormden. In 1959 richt hij een keramiekafdeling op aan de University of California in Berkeley, waar hij tot in de jaren tachtig een krachtig stempel blijft drukken op de ontwikkeling van niet traditionele keramiek.