Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

plastiek, figuur met snavel glaz./dec.: details in penseel met wit/crème, glanz. en zwart glanz. over bruin, transp., mat, op hoofd veertjes toegevoegd Plastiek van een figuur met snavel, die schuin voorovergebogen staat. Op het hoofd prijken veertjes, het lijfje is versierd met spiraalvormige en driehoekige penseelstreken. De figuur lijkt te zijn vastgelegd temidden van een dans of ritueel. De plastiek is typerend voor het werk van de schilderes Etie van Rees (1890-1973), die de laatste twee decennia van haar leven als autodidact met veel succes keramisch werk maakte. Veel van haar plastieken verbeelden figuren die het midden houden tussen mens en dier. Met ronde vloeiende vormen creëerde zij het ene na het andere kwetsbaar ogende wezentje, dat zo uit een sprookje of de mythologie lijkt te zijn weggelopen. Vaak kregen de dierfiguren een menselijk gezicht of humane eigenschap mee, waardoor ze op bijzondere wijze bezield raakten. Hoewel de schilderes op haar doeken het louter decoratieve wilde vermijden, versierde zij haar plastieken zonder schroom met kleurrijke motieven. Haar werk, geheel uniek, maar ergens ook aan het surrealisme, exotische primitieve kunst en het werk van Jeroen Bosch refererend, kreeg vaak een bijzondere en Japans aandoende abstractie door de uitvergroting van enkele fysieke kenmerken en de decoratie met grafische patronen. Ook paste zij regelmatig ingekraste patronen of aangebracht reliëf toe. Samen met Harm Henrick Kamerlingh Onnes liep zij in de jaren vijftig enigszins vooruit op de nog te volgen bloeiperiode van de Nederlandse plastiek.