Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

schaal, diabolo-vormig, roze en wit Eén van de diabolo-achtige schalen van aardewerk, die Ettore Sottsass in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwierp. Het formaat van schaal en voet varieert steeds. Soms is er een cilindrisch verbindingsstuk gebruikt waardoor de schaal iets statiger wordt. De glazuren zijn vaak pastelkleurig en verlenen de schalen iets kwetsbaars en cerebraals. De Italiaanse architect, designer, en theoreticus Ettore Sottsass (1917) heeft altijd een vernieuwende blik gehad. In de twintig jaar die hij, na zijn afzwaaien uit militaire dienst, voor typemachinefabrikant Olivetti werkt, komt hij met zeer ongewone ontwerpen. In 1947 opent hij daarnaast zijn eigen architectenbureau. Zijn ideeën staan ver af van het rationalisme en de modernisten. In de jaren zeventig en tachtig is hij een belangrijk vertegenwoordiger van het Italiaanse "Il Nuovo Design" In 1981 is hij een van de oprichters van het postmodernistische Memphis, een groep designers die met radicale ontwerpen, felle kleuren en materialen als laminaat, het klassieke onderscheid tussen hoge en lage cultuur wil doorbreken. Baanbrekend meubilair en "bevrijdende" gebruiksvoorwerpen zijn het resultaat. Voor Sottsass is daarbij de maximale uitdrukkingskracht van voorwerpen en objecten veel belangrijker dan standaardisering, massaproductie en consumentisme. Sottsass houdt ook van klei. Het is voor hem de oerdrager van cultuur. Sinds 1956 heeft de ontwerper honderden keramische stukken ontworpen, soms door hemzelf vervaardigd, meestal uitgevoerd door derden op basis van zijn prototypes. Een reis naar India, een ernstige nierziekte en een daaropvolgende spirituele verdieping inspireren hem tot series als "Darkness", "Yantras", "Indian Memory"en "Tantra Ceramics". Met zijn keramische projecten wijst hij op algemene esthetische en filosofische waarden, die volgens hem in iedere cultuur aanwezig zijn. Hij gebruikt daarvoor de meest gangbare soorten klei en glazuren en komt, ook in zijn keramisch werk, tot een hedendaagse en vernieuwende beeldtaal.