Collectie-item

Strand

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

koffiepot met deksel Koffiekan behorende bij het servies Strand van Edmond Bellefroid. Het servies vertoont typische art deco kenmerken, zoals de geprononceerde dekselknoppen en handgrepen met de asymmetrisch geplaatste zwarte stip. Bellefroid ontwerpt servies Strand voor de Hema. De naam is afgeleid van de achternaam van de inkoper van dit bedrijf, de heer Stranders. De Maastrichtse kunstschilder en ontwerper G.M.E. (Edmond) Bellefroid (1893-1971) studeert enige tijd aan een teken- en schilderacademie in Luik, maar moet vanwege de nijpende financiële situatie van zijn ouders gaan werken. In 1929 wordt hij als model- en decorontwerper aangesteld bij de Maastrichtse aardewerkfabriek Sphinx, waar hij - met uitzondering van de oorlogsjaren 1942-1944, wanneer hij weigert zich bij de Kulturkammer aan te sluiten - tot 1946 in dienst blijft. Aardewerkfabriek Sphinx geeft Bellefroid de ruimte om zijn eigen visie op de gebruiks- en luxekeramiek vorm te geven. Zijn compromisloze streven naar functionaliteit in combinatie met een hedendaagse klassieke esthetiek maakt echter dat hij in eerste instantie in zijn omgeving veel scepsis moet overwinnen.. De Stichting Goed Wonen, in het midden van de vorige eeuw een invloedrijke organisatie op het gebied van inrichting en smaak, gelooft echter in hem. Een succesvolle loopbaan volgt. Bellefroid is wars van betekenisloze romantiek en barokke snuisterijen. Ook wijst hij moderniteit om de moderniteit af. Hij gelooft in bepaalde oerprincipes, waarbij hij bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een servies uitgaat van de belijning van de koffiekan, die voor hem het centrale serviesonderdeel vormt. Ook voor fabriek Mosa, waar hij in 1950 in dienst komt, ontwerpt hij serviezen en vazen die succes hebben en bekroond zullen worden. Zijn vasthoudendheid leidt onder andere tot het servies Noblesse, waarvan een baanbrekend ranke koffiepot en hoog koffiekopje deel uitmaken. In daaropvolgende serviezen zal hij dit hoge model laten terugkomen. De vorm staat de functionaliteit nog net niet in de weg, maar dwingt wel een zekere aandacht en rust af aan de Nederlandse eettafel.