Collectie-item

Acajou

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

theepot (a) met stop (b), glanzend bruin geglazuurd met houtnerf motief en goudluster In 1985 wordt de Amerikaanse keramist Adrian Saxe door de Franse regering uitgenodigd voor een verblijf aan de Manufacture nationale de Sèvres, al sinds midden 18e eeuw beroemd om het exquise porselein wat er geproduceerd wordt. Saxe ontwerpt er een theepot waarvoor hij negen decors in trompe-l'oeil stijl bedenkt. De theepot, in eerste instantie meer protserig ornament dan gebruiksvoorwerp, is een flamboyante synthese tussen rechte hoeken, rondingen en spiraalvormen. De pot heeft daarbij een vierkante basis, krullend handvat en kroontje in 24-karaats goud en is gemaakt van een variant op 18e eeuws zacht porselein. Acajou (mahonieboom) heeft, trouw aan de titel, het motief van een donkere houtnerf gekregen. Adrian Saxe (Glendale/USA, 1943) is een meester in de eclectische keramische kunst. Zijn vazen, schalen en sculpturen combineren op ingenieuze wijze 'citaten' uit zowel de Europese kunstgeschiedenis als de traditionele kunst uit andere culturen. Zo hebben zijn vazen vaak een basis van raku gestookt aardewerk waarop een bevallige keramische vorm rust. Deze is op zijn beurt weer versierd met overduidelijk aangedikte en symbolische artefacten, verbeeld door juwelen, knopen, kristallen of gedroogde peren. Aarde, cultuur en symbool komen zo samen in een object. Saxe's buitenzinnige combinaties van stijlen en materialen krijgen door zijn uitmuntende technische beheersing vorm in zeer elegante en verfijnde objecten. Belangrijkste onderwerp van Saxe is de keramiek. De kunstenaar zegt door zijn werk sociale en culturele conventies binnen de keramiek als kunstvorm te willen initiëren, interpreteren en becommentariëren. De humor ontbreekt daarbij niet. Hiermee sluit hij aan bij een Amerikaanse figuratieve en intellectuele traditie die al begon met George Ohr. Adrian Saxe doceert sinds 1973 aan de University of California in Los Angeles.