Collectie-item

LAIB

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

sculptuur van versneden vaasvormen (tweedelig) Sculptuur van versneden vaasvormen. De weke klei is in schijven gesneden waardoor de vorm uitdrukking geeft aan de intrinsieke eigenschappen van het materiaal waarin beeldend kunstenaar Tony Cragg hier werkte. Tijdens zijn verblijf aan het Europees Keramisch Werkcentrum te 's-Hertogenbosch maakte Cragg verschillende sculpturen in keramiek. Keramiek wordt bij hem een medium als alle andere. Als altijd onderzoekt hij, nu ook in klei, de ambigue relatie tussen natuur en cultuur. Keramische objecten krijgen bij deze kunstenaar soms welhaast menselijke eigenschappen door zijn uitvergroting van het zintuiglijk waarneembare. Tony Cragg (1949) groeide op als zoon van een elektrotechnisch ingenieur en werkte enige jaren als technisch laborant voordat hij ging studeren aan de Wimbledon School of Art en het Royal College of Art in London. Zijn ervaringen bij een metaalgieterij in de buurt van Bristol deden hem beseffen hoezeer hij van fysiek werk en driedimensionaliteit hield. Hij hield de schilderkunst voor gezien en begon objecten te maken. Als hij in 1977 naar Wuppertal verhuist heeft hij de kunstenaar al naam gemaakt met zijn experimentele sculpturen van plastic en afvalmateriaal. Hij wordt tot een van de belangrijkste protagonisten van de New Sculpture in Engeland. Cragg werkt aanvankelijk in rubber, glas, hout en steen maar eigent zich later ook meer klassieke beeldhouwersgrondstoffen toe zoals brons, aluminium en porselein. Cragg is gefascineerd door niet-natuurlijke voorwerpen en materialen die de mens produceert. Veel van zijn werk is zowel een onderzoek naar de betekenisvolle relatie tussen de mens en wat deze voortbrengt als ook een poging deze nog weinig 'beschreven' verhouding te benoemen in sculpturen en objecten. Materiaal en techniek vormen voor Cragg een alfabet waarmee een nieuwe visuele taal geschapen kan worden die de complexe wereld waarin we leven vastlegt.