Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas gedec. met bladmotief in geometrisch patroon glaz./dec.: bi.: blauw/wit glanz. sterk gevloeid, bu.: bladeren en achtergrond in klei ingekr.; bladeren ingevuld met grijs/groen pigment/glazuur; bedekt met grijs/groen, glanz., dichtgevloeide glazuurscheuren Dikbuikige vaas met smallere hals van Francine del Pierre. De deels ingekraste buik van de vaas is gedecoreerd met een bladmotief in een geometrisch patroon en grijsgroene tinten. Francine del Pierre (Parijs, 1917 - 1968) opende in 1949 haar eerste keramisch atelier in Parijs. Daarna leeft en woont ze lange tijd in Vallauris. Haar interesse in de Oosterse keramiek krijgt een extra impuls als zij in 1954 Bernard Leach en, enige tijd later, ook Shoji Hamada leert kennen. Er ontstaat een blijvende vriendschap. Del Pierre vertaalt oosterse vormgevingsprincipes en glazuurtechnieken naar een eigen stijl, die aanvankelijk op de draaischijf tot stand komt. Al snel stapt zij echter over naar het met de hand modelleren. De verfijning in haar werk is of evident, zoals bij de ranke vazen en kleine kommen en vazen, of verdekt, bij de grotere objecten die massief lijken, maar in werkelijkheid heel licht en dunwandig blijken zijn. Del Pierre werkt graag met op de natuur gebaseerde pigmenten en ook haar decors, ingekrast of beschilderd, refereren aan geometrische patronen die natuurgetrouw overkomen. Del Pierre werkt tot haar dood met de veel jongere Amerikaanse Fance Frank (Alabama/USA, 1931), met wie ze in 1960 een studio opent. Daarnaast produceert ze ook in belangrijke keramiekcentra in Japan (Bizen, Narita) en in haar thuisland bij het beroemde Sèvres Manufacture.