Collectie-item
Naturel
Instelling/bron: Design Museum Den Bosch
schaaltje, glazuren bi. en bu.: geschift mat lila dekoratie bi.: handgeschilderde mat zwarte lijnen en stippen in glanzend wit, geel en zwart Asymmetrisch schaaltje met een geschift mat lila glazuur. De schaal heeft een handgeschilderde decoratie van matzwarte lijnen en stippen in glanzend wit, geel en zwart. Dit decor, Naturel genaamd, is er een van vele, waarmee keramiekfabriek Flora na de Tweede Wereldoorlog het Nederlandse publiek voor zich probeert te winnen. De decors sieren onder andere schalen, gebakstellen, kandelaars, vazen, sigarettenhouders en asbakken, die tot de uitzet van een doorsnee Nederlands gezin zijn gaan behoren. Flora (1945-1996) was oorspronkelijk een in Gouda opgerichte plateelfabriek van de familie Eikenboom. In de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw is Flora een van de meest toonaangevende Nederlandse producenten van sier- en gebruiksaardewerk, dat het midden houdt tussen exclusiviteit en massaproductie. Daarbij gaat Flora niet uit van hoogstaande ontwerpprincipes maar van een snelle reactiesnelheid op de marktontwikkelingen. Desondanks ontwikkelt de fabriek een eigen en zeer herkenbare stijl, die navolging vindt bij concurrenten. Flora staat bekend om de abstracte decors die worden gebruikt. Vaak dient een succesvol model als drager van verschillende, elkaar opeenvolgende decoraties. Midden jaren zeventig, als het bedrijf in de problemen komt, wordt het overgenomen door International Citrus Products. Het handmatige beschilderen maakt plaats voor machinaal aangebrachte decors. In 1980 verhuist Flora met overheidssubsidie naar Overijssel waar wederom een reorganisatie plaatsvindt. De nu bovenal op massaproductie gerichte fabriek trekt jonge ontwerpers, maar ook een eminence grise als Floris Meydam aan, om het keramiek een nieuw elan te geven. Halverwege de jaren tachtig brengt Flora op succesvolle wijze nieuwe ontwerpen uit. Daarna komt er opnieuw de klad in. Goedewaagen neemt vervolgens Flora over maar moet in 1996 de productie van het Flora-design bij gebrek aan levensvatbaarheid alsnog stopzetten.