Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

plastiek, knielende vrouw glaz./dec.: lusterglazuur: blauw met plaatselijk rode verkleuring, glanz., gecraq. Handgevormde plastiek in de vorm van een knielende vrouw. De Duitse beeldhouwer en tekenaar Alfred Lörcher (1875-1962) maakte het object rond 1950. Opgeleid als bronsgieter volgde hij een opleiding aan de Kunstgewerbschule in Karlsruhe en de Akademie der Bildende Künste in München. Hij raakte hier vooral geïnteresseerd in Adolf von Hildebrands theorieën over beeldhouwkunst. Zijn reizen naar Rome, Napels en Sicilië zorgden ervoor dat zijn eigen plastieken, in navolging van vroeg-klassieke voorbeelden, eenvoudige lichaamsvormen lieten zien. Nadat hij het werk van Aristide Maillol ontdekt heeft wordt het vrouwennaakt zijn specialiteit. Vaak zijn de vrouwen of meisjes bezig met eenvoudige dagelijkse werkzaamheden of tijd verdrijven. Lörcher was lid van de Stuttgarter Sezession, een groep kunstenaars die zich in 1923 distantieerde van de in hun ogen ouderwetse en stroeve Künstlerbund Stuttgart en een meer moderne vormgeving voorstond. Hun activiteiten werden in 1933 door de komst van de Nazi's zo goed als stilgelegd en in 1937 werd veel van hun werk door hen vernietigd. In 1947 volgde een heroprichting en een hernieuwd bestaan tot 1967.